Alanna, det första äventyret

Läste ut den första boken om Alanna idag, Lejoninnans sång av Tamora Pierce. Jag har läst alla böckerna i serien förut och även en annan serie av samma författare men det var så länge sedan att jag ville läsa om dem.

Lejoninnans sång  handlar om Alanna och om hennes första tid på slottet i Corus. Alanna och hennes bror bytte plats i sann Föräldrafällan stil och i stället för att åka till ett kloster för att bli nunna så åker Alanna till Corus för att bli riddare. Hon blir snabbt vän med Prins Jonathan och hans vänner och skaffar sig nästan omedelbart en fiende. Eftersom Alanna är flicka så måste hon dölja sin identitet vilket leder till mycket bekymmer när hon böjar bli kvinna och hennes kropp utvecklas.

Jag tycker väldigt mycket om denna boken eftersom jag alltid har varit svag för fantasy genren. Böckerna om Alanna är ganska enkla att läsa, språket är inte särskilt invecklat eller konstigt och det märks ibland att den riktar sig till en yngre publik. Trots detta tycker jag aldrig att den blir ytlig eller fjantig som viss barnfantasy lätt kan bli. Jag har alltid tyckt om dessa böcker, sedan den dagen jag började läsa dem och kanske är det lite det som det handlar om också, de har ett slags nostalgiskt värde för mig eftersom jag läste dem när jag var mindre och precis hade kastat mig in i fantasyvärlden.

En väldigt bra bok och en väldigt bra bokserie som aldrig blir tråkig eller förlorar sitt värde. Det är inte svårt att tänka sig att jag antagligen kommer att läsa dem igen någon gång.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker som tagit slut

Kommentera

