Tehanu

Läste ut den sista boken i serien om övärlden av Ursula K. Le Guin. Jag har läst den en gång förut men denna gången läste jag den på originalspråket, alltså på engelska. Och den var så bra, jag fick en helt annan känsla av boken genom att läsa den på originalspråket. Den är visserligen bra på svenska med men jag får inte samma känsla av äkthet på något sätt.

Boken handlar om Tenar som även var protagonist i Gravkamrarna i Atuan. I denna bok bor Tenar, eller Goha som hon numera kallas, på den ön där trollkarlen Ged bodde, Gont. Tenar lever ett vanligt bondkvinna liv men när hennes man dör förändras allt. Precis efter hans död får Tenar ett budskap om att hennes vän trollkarlen Ogion är döende och vill träffa henne innan han dör. Med sig upp till Overfell där Ogion bor har Tenar med sig en misshandlad och våldtagen flicka som hon kallar Therru(eld eller bränd på Tenars modersmål, Kargiska).
Ogions sista ord är lär henne allt  och vänta här. På vad hon ska vänta vet Tenar inte men hon lyder Ogion och stannar således i hans hus högst uppe på örnklippan.

Som alla andra böcker Ursula K. Le Guin har skrivit är denna fantastiskt bra och meningarna fyllda av magi. Att läsa den på engelska var fantastiskt och jag önskar att jag kunde läsa de andra böckerna om övärlden på deras originalspråk men det dröjer antagligen ett bra tag tills jag får den chansen.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Tehanu

  1. Hi! This is Michael from Forgotten Bookmarks. I’m trying to get in touch with you, I’m happy to announce that you were our ”Alice’s Adventures in Wonderland” winner –

    http://www.forgottenbookmarks.com/2011/05/alice-giveaway-winner.html

    Please email me so I know where to send your book: fb@forgottenbookmarks.com

Kommentera

