Madame Tussaud

Läste precis ut den fantastiska boken Madame Tussaud av Michelle Moran. Boken, som var 440 sidor lång, handlade om franska revolutionen och Marie Gorsholtz öde under denna period.

Boken var på engelska och tog en vecka att läsa ut och jag kommer antagligen att läsa om den inom en snar framtid. Den var nagelbitande spännande och hjärtskärande sorglig och så vacker och hemsk att det gjorde ont att läsa. Och vetskapen om att vissa av dessa händelser faktiskt har ägt rum fyller boken med en ännu större känsla av verklighet och tyngd.
Jag önskar att jag läste boken innan jag besökte Madame Tussauds i London, där några av hennes allra första skulpturer ställs ut, bland annat Madame de Burre med sitt tickande hjärta. Och i Cavern of Great Theives, Robspierre och andra revolutionärer.

En fantastisk bok som jag garanterat kommer läsa igen och rekommenderar andra att läsa oavsett tidigare intresse för historiska romaner eller franska revolutionen.

Lämna en kommentar

Filed under Böcker som tagit slut

Kommentera

